مشاهده خبر

رویداد ایده های نوآورانه سازگاری روستاها با کم آبی

 

رویداد کارآفرینی  ایده های نوآورانه ی سازگاری با کم آبی در حوزه اجتماعی با حمایت ستاد آب معاونت علمی ریاست جمهوری و همکاری دانشگاه خلیج فارس، پژوهشکده آب و  مرکز کارآفرینی و نوآوری، بنیاد ملی نخبگان بوشهر و پارک علم و فناوری خلیج فارس برگزار می گردد

زمان:از 15 دی ماه 1400  الی 15 خرداد ماه 1401 

لینک گروه واتساپی: https://b2n.ir/d72520

فرم پذیرش ایده در آدرس https://b2n.ir/PGU_Idea_Form1

لینک خبر : isti.ir/ZXot

 

چارچوب و محورهای  فراخوان  رویداد روشهای خلاقانه سازگاری  با کم آب

۱-    طراحی مدلهای اجتماعی و بازسازی معشیت آسیب دیده از تنش آبیدر روستاها : معیشت روستاها بر محور آب است  و یکی از مهمترین آسیبهای کم آبی ، به خطر افتادن معیشت روستایی است.هم اکنون معیشت روستاها به دلیل  مشکلات ناشی از نبود الگوی کشت، ضعف شدید صنایع تبدیلی و تکمیلی، فقدان رویکرد تعاونی، نبود زنجیره ارزش و تامین و ضایعات شدید آب با جمعی از فقرای شاغل مواجه است. مدلهای اجتماعی مورد نیاز است که اهالی روستا بتوانند با همکاری و تیم سازی بر این فقر ناشی از توسعه ناپایدار غلبه کرده و ضمن کاهش مصرف آب، با تکیه بر روشهای کم آب بر و حتی تغییر محور معیشت زندگی روستایی را ثروت آفرین نمایند.

۲-    زنان  و سازگاری با کم آبی  : زنان روستایی اغلب خانواده های پیچیده را مدیریت می کنند و استراتژی های معیشتی متعددی را دنبال می کنند. علاوه بر مشارکت در  تولید محصولات کشاورزی، تجارت و بازاریابی در مقیاس کوچک،.مدیریت پخت پز ، مصرف آب و درآمدهای خانوار اغلب بدست زنان است. مواردی مانند تغییر الگوی ذائقه و مدیریت مصرف آب بطور مستقیم می تواند بر زنجیره ارزش و تامین تولید و مصرق محصولات کشاورز پرآب بر و جایگزین کردن با محصولات کم آب بر اثربخش باشد 

۳-    روستای هوشمند و توسعه  کسب و کارهای بدون آب و کم آب بر  : ارتباط نقش مهمی در کاهش فقر و توسعه پایدار دارد. داشت، کاشت و برداشت هوشمند،احیا صنایع فرهنگی، تغییر محور معیشت هوشمند، تجارت الکترونیک، بازارهای هوشمند در مقیاسهای کوچک  با  طراحی الگوهای ساده و در عین حال کابردی برای شبکه سازی بین روستاها و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی  می تواند به کاهش فقر و افزایش درآمد حتی در شرایط کم آبی بیانجامد

۴-    توسعه و تلفیق دانش بومی با فناوری کم هزینه برای استفاده از آب‌های نامتعارف و جلوگیری از  ضایعات آب در بخش کشاورزی  : دانش بومی و میراث های فرهنگی ما در فلات نیمه خشک ایران   انواع منابع جمع کردن آبهای نامتعارف مانند گوراب، چاه نیمه ، قنات و .. را در بر می گیرد که می تواند با تلفیق فناوری های کم هزینه به منابع آب پایدار تدیل شود. از سوی دیگر در ایران سالیانه 30 تا 40 درصد محصولات کشاورزی در قالب  آب مجازی از کاشت تا برداشت تلف می شود که بالغ بر 9 تا 13 میلیارد متر مکعب آب است. جلوگیری از اتلاف این آب ها نقش مهمی بر پایداری و توسعه  اقتصاد روستایی دارد.

۵-     مدلهای  افزایش مشارکت عمومی و سازگاری با کم آبی با احیای فرهنگ یاریگری برای استفاده پایدار از رودها، چشمه ها و تالاب‌ها   : بالابردن تاب آوری مردم  برای سازگاری با کم آبی  نیاز به دانش و ارتباط بین رشته ای علوم مختلف بویژه علوم آب و علوم اجتماعی برای دارد. آبخیزداری، آبخوانداری، کاهش ضایعات کشاورزی، جلوگیری از بیانزایی، محافظت و نگهداری و استفاده پایدار روستاها از جنگلها و رودها و چشمه ها و منابع طبیعی.. نیازهای روستا در این بخش است. مدلهایی که بتواند با تلفیق این دو حوزه از یک سو تغییر نگرش ایجاد کند  و از سوی دیگر با همان آب موجود در محل اشتغال پایدار ایجاد نماید در سازگاری با کم آبی کارآمد خواهد بود 

 

 

شرکت کنندگان

دانشجویان و ایده پردازان و محققان و کارآفرینان 


روند رویداد
دانشجویان و ثبت نام کنندگان رویداد باید در کارگاه های رویداد به صورت فعال شرکت کنند و در یک فرآیند تیم سازی، بتوانند ایده ی خود را با بهره گیری از مدرسان کارگاه ها به بلوغ برسانند. تیمهایی که در کارگاه ها شرکت نکرده باشند به مرحله ی نهایی راه پیدا نمی کنند

 

ایده های تیم های شرکت کننده توسط داوران و منتورها در روز ۱۰ خرداد ماه بررسی خواهد شد. تا آن روز فرصت دارید با تکمیل فرم پذیرش ایده در آدرس https://b2n.ir/PGU_Idea_Form1  در رویداد شرکت کنید. پس از داوری ایده ها، جوایز ارزشمندی به برگزیدگان اهدا و از ارتقای ایده آنها به محصول و تجاری سازی آن نیز حمایت خواهد شد  

 

پیش رویداد: ۲۵ فروردین ماه 


کارگاه ها:

لینک ورود به کارگاه هادرگاه وبینارهای مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه خلیج فارس


مقدمه ای بر کارآفرینی و نگرش کارآفرینانه 

 زمان

 مدرس: غلامرضا دشتی منش 

 

  سخنوری و ارایه سخنرانی در جمع و مذاکره و ارتباطات موثر   

 زمان زمان: 

ساعت 

 مدرس: سید محمد امین قاسمی زاده


ساخت تیم و کار تیمی   

 زمان: 

 مدرس: رضا سیاوشی

 

 تامین مالی استارتاپ ها

 زمان: 

 مدرس: دکتر محمد رضایی 

 

مقدمه ای بر بازاریابی و فروش

 زمان 

 مدرس: دکتر سمانه رئیسی نافچی   

 ارزشگذاری استارتاپ ها

زمان:   

مدرس دکتر محمد رضایی 

 بوم کسب و کار ناب

 زمان:  

 مدرس: رضا سیاوشی 

اهمیت شبکه های اجتماعی در پژوهش های بازاریابی

 زمان

 مدرس: دکتر سید یعقوب حسینی 

 

 

 مالکیت فکری و معنوی

زمان 

مدرس: 

 

 

داوری رویداد در تاریخ ۱۵ خرداد ماه  (لینک خبر)
تیمهای برگزیده رویداد (لینک خبر)
اهدای هدایا به تیمهای برگزیده (لینک خبر)