مشاهده خبر

شبیه ساز آموزشی جوشکاری کشور توسط شرکت منشور گستران آوات در استان بوشهر رونمایی شد

روشهای مختلف جوشکاری یکی از مهارتهای پایه و در عین حال فراگیر در بین کاراموزان فنی و حرفه ای است. 

 از جمله صنايعي كه از فرآيندهاي جوش‌كاري بهره زيادي مي‌برند، مي‌توان به صنايع نفت و گاز و پتروشیمی، فلزي، سازه و ساختمان، كشتي سازي و غيره اشاره كرد. جوشکاری در تمامی زمینه‌های صنعتی جایگاه خود را پیدا کرده و به عنوان یک فرآیند کلیدی در تولید و ساخت و سازهای مختلف شناخته می‌شود. 

 

این حرفه مستلزم مهارت و دانش بالایی در زمینه‌های مختلف از جمله فیزیک، مواد و مهندسی بوده، همچنین آموزش جوشکاری به روش سنتی، شامل آموزش عملی در کارگاه جوشکاری می باشد. این روش آموزش دارای معایب متعددی از جمله خطرات ایمنی، هزینه بالای مواد اولیه، زمانبر بودن و محدودیت در تکرار تمرین ها است.

 

از آنجایی که جوشکاری و خدمات آن در زنجیره تامین اکثر صنایع نقشی حیاتی دارد، ارتقا کیفیت آن مسیر ارتقا کیفیت در سایر صنایع را هموار کرده و سرعت می‌بخشد.

در کنار مزایای بسیار و غیرقابل انکار تحول دیجیتال در آموزش جوشکاری از بعد استفاده از تکنولوژی در بهبود و سرعت بخشیدن به فرآیندهای آموزشی که محدودیت‌های آموزش سنتی را کنار گذشته و فرصت‌هایی جدید در خدمت آموزش فراهم آورده، شغل جوشکاری نیز ویژگی‌ها و اهمیت‌هایی دارد که بهبود آن تغییری ارزشمند در این فرآیند بوجود می‌آورد.

 

در بین انواع روش های جوشکاری موجود، جوشکاری MAG به عنوان یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین انواع جوشکاری در صنعت نفت و گاز، خودرو سازی و ساختمان در حال استفاده می باشد. از این رو اداره کل فنی و حرفه ای استان بوشهر به عنوان نهاد آموزشی نیروهای متخصص جوشکاری با همکاری شرکت منشور گستران آوات از شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در پاییز ۱۴۰۲ اولین شبیه سازجوشکاری MAG با تکنولوژي واقعیت مجازی را در کشور رو نمایی نمود.  این شبیه ساز بر اساس سندهای استاندارد آموزش جوشکاری MAG سازمان فنی و حرفه ای طراحی و پیاده سازی شده است و قادر به آنالیز لجظه ای جوشکاری و نمایش تمام جزئیات گرده جوش بر پایه هوش مصنوعی می باشد. شبیه سازی فرآیند حیاتی جوشکاری MAG منجر به کاهش هزینه‌های مواد اولیه و مصرفی در فرآیند آموزش، بهبود سطح ایمنی و سلامت کارآموزان،دبهبود کیفیت آموزش جوشکاری، افزایش شمار کارآموزان در واحد زمان بدون نیاز به تعدد مربی، دستیابی و ایجاد علاقه مندی هنرجویان خواهد شد و در بهبود این صنعت کمکی شایان خواهد داشت. همچنین این شبیه ساز براساس تست های واقعی انجام شده، قادر به کاهش هزینه های آموزش ۶۰ درصد  نسبت به هزینه های جاری می باشد. بدیهیست این امر منجر به گسترش فرصت های آموزش برای تعداد بیشتری از هنرجویان و علاقه مندان به این حرفه خواهد بود که نمود آن در آینده نزدیک در تامین نیروی انسانی متخصص جوشکاری MAG برای صنایع و آموزش نمایان خواهد شد.