مشاهده خبر

گزارش برگزاری جلسه آنلاین با حضور آقای خشایار نژاد از گوگل

گزارش برگزاری لایو انتقال دانش و تجربه «فانوس» با حضور خشایار نژاد از گوگل


این برنامه با حضور آقای خشایار نژاد مدیریت مهندسی نرم افزار در شرکت گوگل در روز شنبه مورخ ۲۷ خرداد ساعت ۲۰ به صورت زنده روی پلت فرم اینستاگرام مرکز کارآفرینی و نوآوری به آدرس پیج اینستاگرام مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه خلیج‌فارس برگزار شد.
در ابتدا آقای خشایار نژاد به معرفی اجمالی از خود پرداختند. آقای خشایار نژاد در این مورد افزودند: «من در رشته مهندسی کامپیوتر درس‌خوانده‌ام و پس از آن برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کردم. دراین‌بین سابقه راه‌اندازی چند کسب‌وکار را داشتم و در کمپانی‌هایی مثل ebay سابقه فعالیت دارم. در حال حاضر هم در شرکت گوگل در حال فعالیت هستم.»


سپس از آقای نژاد در باره اکوسیستم نوآوری سیلیکون‌ولی پرسیده شد و اینکه یک اکوسیستم نوآوری برای رشدکردن باید روی چه شاخص‌هایی بیشتر تقویت شود. ایشان در این مورد گفتند که: «یکی از فاکتورهای می تواند قوانین business friendly توی جامعه باشد که بسیار مفید است. یکی دیگر از آیتم ها فرهنگ کارآفرینی در جامعه می باشد که اگر شما کارمند باشید، جایگاه اجتماعی بالاتری دارید ولی اگر اعلام کنید که کارآفرین هستید، متاسفانه شما را به عنوان یک فرد بیکار تلقی می کنند. این فرهنگ متاسفانه حتی توی آمریکا هم مشاهده می شود ولی در دانشگاه‌هایی مثل استنفورد فرهنگ کارآفرینی بسیار مفید است و در فضای آنجا هر کسی در حال پرورش ایده خود می باشد. کارآفرین به یک support system نیاز دارد مانند منتور، سرمایه گذار و دسترسی پذیری امکاناتی که می‌تواند برای کارآفرین مفید باشد.»

سپس جلسه وارد هوش مصنوعی و تعریفی از مفاهیم کلی از آن شد. در ادامه به اهمیت داده برای هوش مصنوعی پرداخته شد. آقای خشایار نژاد در این باره گفتند: «داده به منزله سوخت برای هوش مصنوعی عمل می کند ولی باید داده با کیفیت بوده و با توجه به نیاز حجم مناسبی داشته باشد». سپس درباره LLM ها صحبت شد و به نقاط قوت و ضعفشان اشاره شد، همچنین به شباهت و تفاوت آنها با مغز انسان پرداختند و چالش هایی که پیش روی LLM ها هستند مورد بررسی قرار گرفت. مثلا آپدیت کردن این سیستم ها بسیار سخت می باشد و معمولا از اطلاعات قدیمی برای آموزش استفاده می‌شود ولی برای استفاده از اطلاعات به روز نیاز است که یک سری پلاگین طراحی و توسعه داده شود تا به این سیستم ها برای دسترسی به اطلاعات به روز کمک نماید. البته این مسایل و مشکلات مربوط به امروز می باشد و ممکن است فردا یا در آینده حل شده باشد.
سپس به ماشین لرنینگ و دیپ لرنینگ پرداخته شد و دلیل اینکه چرا ما باید الان به فکر استفاده از این تکنولوژی ها باشیم، از جمله دلایلی که مطرح شد حجم داده مناسب و قیمت مناسب استفاده از این تکنولوژی ها در زمان فعلی بود.


در ادامه به امکاناتی از هوش مصنوعی مثل چت بات های هوشمند یا قدرت پیش بینی، پردازش عکس و ... اشاره شد که یک کسب و کار در حال حاضر می تواند از آنها استفاده کند. البته یک کسب و کار باید توجه داشته باشد که اگر برای حل یک مشکل جایگزین نرم افزاری دارد، اولویت را باید استفاده از نرم افزار بگذارد در غیر این صورت به هوش مصنوعی مراجعه کند.سپس درباره سیاست های کاری گول در استفاده از هوش مصنوعی بحث شد و اینکه چرا گوگل دیرتر از بقیه کمپانی ها از پلت فرم های هوش مصنوعی خود رو نمایی کرده است.

 

آقای خشایار نژاد در این باره گفتند که : « کمپانی گوگل محافظه کارانه از پلت فرم های هوش مصنوعی خود رونمایی کرده است به این دلیل که هوش مصنوعی ممکن است خطراتی داشته باشد و باید با احتیاط از تکنولوژی های قدرت گرفته از هوش مصنوعی رونمایی کرد.»همچنین درباره خطرات هوش مصنوعی صحبت شد مثل تولید اطلاعات غیر واقعی و اینکه اختیارات دنیای فیزیکی را با اولویت نداشتن نیاز های انسانی در اختیار بگیرد.در آخر نیز توصیه هایی برای دانشجویان و علاقه مندان به فیلد هوش مصنوعی ارایه شد.راه های ارتباطی با آقای خشایار نژآد نیز در ادامه لیست شده است.

وب سایت  https://startupmentors.club/podcast/

صفحه لینکدینhttps://www.linkedin.com/in/khashnejad/