مشاهده خبر

برگزاری اختتامیه رویداد کارآفرینی ایده‌های های نوآورانه سازگاری روستا‌ها با کم آبی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر، سرپرست دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت: ایجاد پژوهشکده آب، استقرار اولین گلخانه ساحلی در پردیس فناوری با روش شیرین سازی آب دریا و نشست با سازمان‌های مختلف برای دستیابی به الگوی کشت از فعالیت‌های انجام شده برای مقابله با کم آبی است.

دکتر محمد مدرسی در رویداد کارآفرینی ایده های های نوآورانه سازگار روستاها با کم آبی در دانشگاه خلیج فارس افزود: راه مقابله با کم آبی استفاده از علم است و علم می‌تواند مشکلات فرا روی ما در مسئله کم آبی را برطرف کند. ما به دنبال بسته‌های سیاستی در حوزه کم آبی هستیم و امیدواریم که خروجی این رویداد‌ها حل بخشی از مدیریت منابع آبی باشد.

وی گفت: ما در کنار بزرگ‌ترین منبع آبی جهان قرار داریم، ولی با این حال نتوانسته ایم به شکل قابل قبول و شایسته‌ای مسئله کم آبی را حل کنیم.

دکتر مدرسی کشت گیاهان مقاوم با کم آبی را یکی دیگر از راهکار‌های مقابله با پدیده خشکسالی و کم آبی دانست و ادامه داد: ما باید نقشه راه و سیاستگذاری‌های دقیقی برای این موضوع داشته باشیم.

عضو کارگروه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در ارتباط زنده تصویری با این مراسم کم آبی را مشکل جدی کشور دانست و گفت: جهت بخشی در صنعت، کشاورزی و خدمات برای استفاده از منابع آبی مسئله اصلی کشور است و در شرایطی که کشور با شرایط خشکسالی متعدد همراه است، ما نیز باید منابع آب مورد نیاز کشاورزی را تامین کنیم.


آقای پورهمت افزود: امنیت سیاسی کشور به امنیت غذایی وابسته است، و اگر تا امروز توانسته‌ایم در مقابل تحریم‌ها مقاومت و امنیت سیاسی خود را حفظ کنیم به این خاطر است که توانسته ایم امنیت غذایی را ایجاد کند امنیت غذایی نیز در گرو تامین پایدار منابع آب است.

وی گفت: ما در تابستان نیز نیاز آبی داریم، که از طریق بارش باران اتفاق نمی‌افتد ما کشور خشک و نیمه خشک هستیم، لذا سازگاری با کم آبی به عنوان یک استراتژی باید برای همه دارای اولویت و ارزش باشد. ما برای توسعه کشور باید خط مشی دراز مدت برای مقابله با خشکی و کم آبی داشته باشیم.

پورهمت با انتقاد از استقرار صنایع آب بر در مناطق مرکزی ایران افزود: ما صنایع آب بر را در مناطق خشک و نیمه خشک متمرکز کرده ایم و این صنایع سالانه به منابع آبی بسیار زیادی نیاز دارند، بنابراین برای استقرار صنایع در کشور نیاز اساسی به آمایش سرزمین احساس می‌شود چرا که اینک کشور در تلاش برای انتقال آب مورد نیاز صنایع است.

رئیس اتحادیه انجمن‌های گیاهان دارویی ایران و استاد موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز بر اهمیت آب و صرفه جویی ومصرف بهینه و آموزش آن از دوران ابتدایی تاکید کرد.

دکتر رضایی برگزاری رویداد‌های در حوزه آب، ایده پردازی و برگزاری کارگاه‌ها تخصصی و رویداد‌های مرتبط با کم آبی را جدی دانست و گفت: کم آبی باید به گفتمان ملی و غالب کشور تبدیل شود.


وی لزوم توجه به تغییر الگوی کشت را یکی از راهکار‌های مقابله با کم و کشت گیاهان سازگار با شرایط خشک و نیمه خشک را برای کشور ضروری عنوان کرد.

دبیر اجرایی این رویداد هم گفت: این رویداد دارای ۵ محور بود، که تمامی محور‌ها رویکرد اجتماعی داشتند.

مهتا بذر افکن افزود: از میان ۴۰ ایده که از سراسر کشور دریافت شد تنها ۸ ایده در مرحله داوری پذیرفته شد و سه تیم برتر از این میان انتخاب شدند.

گفتنی است، در پایان این آیین اختتامیه، تیم‌های نوآور رعد از استان گیلان، زیست آزما و اندیشه سبز خلیج فارس از بوشهر به ترتیب به عنوان ارائه کننده ایده‌های برتر معرفی شدند.

 

رویداد داوری ایده ها نیز در تاریخ ۹ مردادماه، در مرکز کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس برگزار شد.