مشاهده خبر

برگزاری کارگاه شناسایی و مستندسازی نیازهای فناورانه صنایع استان بوشهر

 

کارگاه شناسایی نیازهای فناورانه به همت شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر و مرکز کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس، در تاریخ سوم الی پنجم خرداد ماه ۱۴۰۰ با حضور اعضای هیئت علمی، کارشناسان و مدیران بخش خصوصی برگزار گردید.

 

نیاز های واحد های صنعتی در هریک از زمینه های: نیازهای مربوط به تکنولوژی های جدید، فرایند های جدید در بروز پدید آوری محصول یا قطعه، نیاز های مربوط به تغییر مکانیزم عملکرد دستگاه ها به منظور بهبود عملکرد و با در نظرگرفتن معیار های کیفی و اقتصادی، در ابتدا شناسایی و متعاقب آن مستند سازی و به مراجع علمی دانشگاهی و یا تامین کننده اعلام و در جهت رفع آن اقدام گردد.

فرایند درخواست نیاز های فناورانه عمدتا به دلایل اصلی زیر ازسوی واحدهای صنعتی صورت می گیرد:

  • امکان دستیابی به تکنولوژی و فرایند های جدید ساخت محصول به جهت بهبود سرعت، کیفیت و یا زمان
  • دستیابی به یک فناوری جدید فنی و مهندسی
  • تامین نیازهای تکنولوژیکی و اصلاحات فنی بر روی ماشین آلات به منظور بهبود کیفیت و یا افزایش راندمان
  • امکان تنوع در تولید محصول و اعمال تغییرات جدید
  • بررسی و امکان حذف فرایند های اضافه بمنظور ایجاد سرعت در تولید و ارتفاء راندمان
  • تغییر در روش تولید

این کارگاه در مرحله اول با حضور ۲۲ مشاور، طی سه روز به منظور فراگیری مفاهیم و چگونگی بررسی نیازهای فناورانه با تدریس جناب دکتر غلامعلی قاسمی قاسموند، برگزار شد.

·        روز نخست کارگاه شامل مباحث نظری تشریح مدل و مفاهیم دوره می باشد.

·        روز دوم با حضور در واحدهای صنعتی، مشاهده، مصاحبه و مستندسازی صورت می گیرد.

·        روز سوم در حضور مدرس دوره و همچنین مشاور شرکت شهرک ها به ارائه مستندات نیاز فناورانه و رفع اشکالات پرداخته می شود.

 

از مهمترین مباحث مطرح شده در جلسه صبح روز اول می توان به آنالیز عملکرد(Function Analysis) ، تحلیل فاصله وضعیت موجود و وضعیت مطلوب (Gap Analysis) و رابطه علت و معلولی جهت یافتن علت ریشه ای مشکل، اشاره کرد. در جلسه بعد از ظهر نیز به بررسی استراتژی های توسعه فناوری، گزارش نویسی و مستندسازی و پرسش و پاسخ پرداخته شد.

 

در روز دوم کارگاه از دو کارخانه در شهرک صنعتی بوشهر۲ و دو کارخانه در شهرک صنعتی برازجان بازدید شد. با هماهنگی های به عمل آمده از سوی شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، در صبح از دو کارخانه فرانور گستر جنوب (بدیع نور) و پرشین شیمی گستر بازدید شد. در این بازدیدها علاوه بر مشاورین، جناب دکتر قاسمی مدرس کارگاه، آقای مهندس خزان معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان بوشهر، آ‌قای دکتر ترابی مدیر مرکز کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس نیز حضور یافتند.

بعد از ظهر این روز نیز از دو کارخانه بسته بندی خرمای آقای بنافی (تولید لواشک از خرما گروه هزار و سیصد و سی و چهار) و سیم و کابل ستاره دشتستان بازدید شد، در بازدید از این دو کارخانه جناب مهندس غلامی مدیر شهرک صنعتی برازجان نیز حضور داشتند.

 

روز سوم کارگاه به بررسی مستندات طبق فرمت ارائه شده به مشاوران و رفع ایردات فایل تهیه شده توسط مدرس پرداخته شد.

 

پس از رفع ایرادات،‌ فایل نهایی آماده شده، در حضور جناب مهندس خزان ارائه شد.

در این روز آقای عمرانی از کارخانه داران بخش خصوصی بخش بوشکان، به دعوت جناب دکتر قاسمی در جلسه حضور یافتند و به انتقال تجربیات ارزشمند خود در زمینه کارآفرینی و فعالیت اقتصادی در منطقه پرداختند.