مشاهده خبر

صدوچهارده محصول، حاصل تلاش فناورانه پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس




دکتر مصلح در نشست مجازی با معاون اول رئیس جمهور، وزیر عتف و سایر شرکت کنندگان/ 114 محصول، حاصل تلاش فناورانه پژوهشگران دانشگاه خلیج فارس







دکترعبدالمجیدمصلح رئیس دانشگاه خلیج فارس، در نشست امروز دوشنبه مورخ 26 خردادماه سال 1399 با  معاون اول رئیس جمهور ، وزیر عتف ، روسای دانشگاه های کل کشور و پارکهای علم و فناوری و مراکز پژوهشی  به صورت وبینار جز  سه نفر سخنران این نشست بود، که درباره تجربه های دانشگاه خلیج فارس به عنوان یک دانشگاه کارآفرین طی ۶ سال گذشته به سخنرانی پرداخت.  دو سخنران دیگر این نشست دکتر محمود نیلی احمد ابادی رئیس دانشگاه تهران و دکتر احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر بودند.




رییس دانشگاه خلیج فارس بوشهر گفت دانشگاه خلیج فارس از سال نود وسه رویکرد دانشگاه کارآفرین  را به عنوان جهت گیری محوری خود قرار داد و درسال نود و چهار  سند راهبردی دانشگاه با رویکرد دانشگاه کارآفرین به تصویب رسانید، که در همان سال،  راه  اندازی هسته های پژوهش و فناوری هیات علمی و حمایت از شکل گیری هسته های فناور دانشجویی را شروع کرد. همچنین در سال نود و شش  مرکز کارآفرینی و نوآوری  و در سالهای بعد مراکز نوآوری و توسعه فناوری تخصصی را در دانشگاه خلیج فارس بصورت رسمی راه اندازی کردیم .




دکتر مصلح  افزود تا به الان ۷ مرکز تخصصی فناوری و  نوآوری تخصصی را راه اندازی کرده ایم و  ۳ مرکز تخصصی نوآوری و فناوری را در برنامه داریم که انشاالله به زودی  راه اندازی می شود .




رئیس دانشگاه خلیج فارس با اشاره به نقشه زیست بوم کارآفرینی و نوآوری دانشگاه افزود:  مرکز کارآفرینی و  نوآوری در هسته اکوسیستم دانشگاه قرار دارد علاوه براین دانشکده های متناظر در هر حوزه و مراکز پژوهشی کار پشتیبانی را برعهده دارند،  دانشکده های جدیدی هم متناسب با اهداف جدید راه اندازی می شوند.




ایشان  به مرکز نوآوری در حوزه دریا و زیستی اشاره کرده و در ادامه بیان داشت: ما ساخت شناورهای تفریحی و گردشگری،  کاردر زمینه جلبک را به طور ویژه و گسترده ای انجام داده ایم. و همچنین در حوزه آبزی پروری پیشرفت های چشم گیری داشته ایم .




مصلح با اشاره به  حوزه نرم افزار و و اقتصاد دیجیتال گفت:  یک مرکز توسعه نرم افزارهای موبایلی با هدف ورود به بازار های  کشور های حوزه خلیج فارس ، مرکز اینترنت اشیا ، توسعه فناوری هوشمند سازی، کشاورزی ، مواد پیشرفته و ساخت، صنایع خلاق و سیستم های قدرت و حفاظت که در حال حاضر فعال هستند را راه اندازی کرده ایم وتعداد مراکزی هم  هست که به زودی راه اندازی می شوند .




رییس دانشگاه خلیج فارس ، خلاصه ای از خروجی ها و دستاوردهای دانشگاه خلیج فارس را از سال نود وسه  تا کنون را در این جلسه عنوان نمود .




 او با اشاره  به شروع فعالیت ها افزود : ما با  ۳ محصول فناورانه شروع کردیم الان حدود  صد و چهارده  محصول فناورانه داریم . رویداد هایی  را در سال های مختلف (هر سال ۲۰ رویداد) با هدف ترویج فرهنگ کارآفرینی برگزار نمودیم.




در حال حاضر سی و پنج  هسته فناور و نو آور دانشجویی را داریم که به عنوان هسته های کارآفرین،  فرایند شرکت شدن را طی می کنند و حدود سی و یک شرکت هم طی این مدت فعال شده اند و وارد فاز تجاری سازی فناوری شده اند دکتر مصلح در این جلسه نمونه ای از فعالیت های مراکز فناوری و نوآوری دانشگاه را تشریح کرد




   دکتر مصلح در خصوص سایر مراکز نو آوری و توسعه فناوری نرم افزارهای موبایلی  و فعالیتهای فناورآنه و نوآورانه گزارش خود را این گونه ادامه داد:




-        برترین نرم افزار حل مسائل دروس در کشور عربستان مربوط به محصولی است که شرکت های ما توسعه داده اند ، برترین بازی منچ عربی  که برای بچه های ما( دانشجوایان و دانش آموختگان دانشگاه خلیج فارس)  درآمد دارد در کشور عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفته  که مربوط به دانشگاه خلیج فارس است ، نرم افزار های مذهبی از قرآن تا اذان را تیمی پانزده نفره از دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه خلیج فارس انجام می دهند وسالانه بالغ بر ۲۰۰ هزار دلار درآمد ارزی برای کشور دارند . 




-        در زمینه هوشمند سازی هم اولین پلتفرم اینترنت اشیا را بر روی بستر لورا-ون را در منطقه ۲ بوشهر  اندازی کرده ایم و محصولات متنوعی را برای هوشمند سازی استخر های آبزیان و حوزه های مختلف دیگر،  توسط تیم های نوآور ساخته شده  که فرایند تجاری سازی آن را طی می کنند . 




-        در  حوزه دریا ، می توانیم به تخته موج موتور دار،  دوچرخه دریایی برای ترویج  گردشگری دریایی و طراحی و تولید  بخشی از قطعات و تجهیزات مورد نیاز صنایع دفاعی دریایی  و همینطور قایق ها و شناورهای تک نفره دریایی  اشاره کنیم،  این محصولات  درحال طی مسیر  تجاری سازی هستند و در قالب قرار داد های مختلف با صنعت و همچنین به طور ویژه با نیروهای دفاعی در حال اجرا می باشند .




 -        در زمینه جلبک هم محصولات متنوعی  هست که دانش فنی آن به دست آمده و  تا به الان بالغ بر ۶ شرکت  در فرایند تجاری سازی محصول زیست فناوری در حوزه جلبک هستند. دارای   شرکت هایی هستیم که کار تجاری سازی و فراوری جلبک را انجام می دهند به محصولاتی با  ارزش افزوده بسیار بالا دست یافته ایم  و امسال شاهد  اوج فعالیت های  تجاری سازی این تیم ها و شرکت ها خواهیم بود




-        در زمینه کشاورزی نیز به طور ویژه فعالیت داشته ایم و محصولات مختلفی با تاکید بر حوزه ی گیاهان دارویی،محصولات دامی ، پرورش طیور، گیاهان سازگار با شرایط کم آبی ، سیستم های هیدرو پونیک و انواع محصولات دیگر تولید شده است.   در زمینه کشاورزی تولیدات دیگری چون  دمنوش، عصاره و اسانس گیاهان دارویی تجاری سازی شده  و دیت پیت تولید شده در دانشگاه خلیج فارس  جهت جایگزینی  کوکوپیت تست و تایید شده و درحال تجاری سازی هستیم . 




 -         در خصوص محصولاتی چون  مورینگا و گیاهان دارویی می توانیم بگوییم  کاملا تجاری سازی شده  و پایه درآمدی برای دانشگاه داشته، جالب است بدانید ترویج این نوع فعالیت ها در زمینه کشاورزی که منشا علمی دارد   حتی روستائیان را درگیر کرده و می تواند برای آنها ایجاد شغل کند و درآمدی مضاعف را برای آنان به ارمغان بیاورد.




در ادامه همچنین دکتر مصلح گفت:  باید بدانید در دانشکده کشاورزی  دانشگاه خلیج فارس دانشجویی نداریم که درطول دوره تحصیل تجربه کسب و کاری را نداشته   و یا  درآمدی را کسب نکرده باشد . این دانشجویان وقتی فارغ التحصیل می شوند چون صاحب تجربه اند،  می توانند  کسب و کار خاص خودشان را داشته باشند .  




ایشان با اشاره به فعالیت های دانشگاه خلیج فارس در زمینه سیستم های قدرت و حفاظت گفت: این مرکز  با وزارت نیرو و شرکت توزیع  برق منطقه ای کار می کند و خوب است بدانید بخشی از  مجموعه نیازهای صنعت و وزارت نیرو را  این دانشگاه تامین می کند.  مصلح بیان داشت: یک سیستم عیب یاب کابل را همکاران ما طراحی کرده، دانش فنی آن را به دست آورده، و تولید کرده اند، آنها همچنین دانش فنی ساخت تابلو ریکلوزر هستنند، دستگاه هایی که میلیاردها ریال صرفه جویی برای صنعت برق کشور داشته است و همچنان در حال توسعه هست.




وی اضافه کرد: در زمینه ساخت و مواد پیشرفته هم توسعه هایی را داشته ایم که به دلیل کمبود وقت فقط به آن  همین اشاره  بسنده  می کنم و در فرصت دیگر با جزییات بیشتر به ان خواهم پرداخت .




اما دانشگاه خلیج فارس در ایام پیکار با ویروس کرونا چه اقداماتی داشته است ؟ 







در پایان دکتر مصلح ، رئیس دانشگاه مادر استان بوشهر افزود:  در زمینه مبارزه با کرونا نیز دانشگاه خلیج فارس پیشقدم بوده و به تولید محصولات مختلفی که موردنیاز جامعه بوده پرداخته است،  درست  در زمانی که جامعه با شرایط سختی روبه رو بود دانشگاه خلیج فارس وارد کارزار  شد،  به گونه ای که تعدا زیادی  از کارگاه ها و آزمایشگاه های تحقیقاتی و آموزشی دانشگاه به کارگاه های تولیدی تبدیل شدند وتولیداتی چون: ماسک، مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح، الکل  و سایر وسایل مورد نیاز‌ را داشته اند.