مشاهده خبر

کسب مجوز دانش بنیان تولید سوپرجاذب بهداشتی در مرکز کارآفرینی دانشگاه خلیج فارس

به نقل از روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس، سوپرجاذب بهداشتی بر پایه سدیم پلی آکریلات محصولی مهم اما وارداتی است، که سالیانه در حدود 100 میلیون دلار خروج ارز از کشور را دارد. هم اکنون نیاز کشور به این محصول  بیش از 60 هزار تن در سال است، که طبق پیش بینی های صورت گرفته تا 5 سال آینده این رقم به بیش از 100 هزار تن خواهد رسید.

پیش از این در همین زمینه، محصول سوپرجاذب با گرید کشاورزی در ایران ثبت شده است، ولی با توجه به پیچیدگی ها و حساسیت های بالای گرید بهداشتی تاکنون هیچ محصولی در این راستا ثبت دانش بنیان نشده بوده است. بدین منظور شرکت لیان سازان دانش محور از شرکت های دانش بنیان مستقر در مرکز کارآفرینی و نوآوری دانشگاه خلیج فارس با سرمایه گذاری صورت گرفته از محل اعتبارات بخش تحقیق و توسعه شرکت، پس از یک سال مطالعه و تلاش  موفق به اخذ مجوز دانش بنیان تولید این محصول شده است.

شایان ذکر است تکنولوژی ساخت گرید بهداشتی سوپرجاذب هم اکنون در اختیار برخی از کشورهای آسیای شرقی  از جمله ژاپن، تایوان، کره و چین و تعدادی از کشور های غربی همانند آمریکا، آلمان می باشد.

نتایج بدست آمده از نمونه آزمایشگاهی  این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که میزان مونومر آزاد درون این سوپرجاذب کمتر از 30 پی پی ام می باشد که نسبت به داده های منتشر شده توسط شرکت BASF آلمان که مقدار مجاز مونومر آزاد محصولات خود را زیر 300 پی پی ام اعلام کرده اند به مراتب پایین تر استاین محصول اخیرا در شرکت وطن زرین (گروه صنعتی پلیمر بوشهر) مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته است.

مهندس محسن رضایی از اعضا اصلی تیم تحقیقاتی با اشاره به سایر کاربرد های مهم این محصول ازجمله کار برد در زمینه بهبود خاک و کاهش هدر رفت آب تا 50 درصد در بخش کشاورزی، داروسازی، حفاری نفت، جداسازی آب از نفت و ... همچنین امکان سفارشی سازی این محصول برای استفاده در زمینه انواع پوشک نوزادان و بزرگسالان، افزود: تولید این محصول فرصتی برای تولید آکریلیک اسید در ایران که محصول پایین دستی بسیار مهمی در صنعت چسب ، شوینده ها ، رنگ و ... می باشد را فراهم می کند. این شرکت قصد دارد در ادامه تحقیقات در بخش تحقیق و توسعه علاوه بر آماده سازی انواع گرید سوپر جاذب برای استفاده در بخش های مختلف صنعت، در زمینه تولید آکریلیک اسید مطالعات خود را آغاز کند. شایان ذکر است که بازار کشور های همسایه فرصتی بسیار قابل توجه برای صادرات این محصول را فراهم خواهد کرد. در تولید این محصول دکتر مهدی رضاپور از اعضا اصلی این تیم همکاری داشته است.

این شرکت آمادگی همکاری با سرمایه گذارن داخلی برای توسعه صنعتی این محصول را دارد.

لینک خبر: https://pgu.ac.ir/fa/news/1154